Czas na rower elektryczny
Masz dość załatwiania spraw samochodem? Chcesz poczuć wiatr we włosach, ale strome podjazdy stanowią nadmierne wyzwanie? Interesuje Cię szybsza i dalsza jazda? Nie martw się, rowery elektryczne jadą z odsieczą.
Czym jest rower elektryczny?
Rowery elektryczne (zwane też e-rowerami i rowerami ze wspomaganiem elektrycznym) dodają Ci mocy dzięki napędowi elektrycznemu. Na rynku są dostępne różne rowery elektryczne, ale we wszystkich napęd roweru składa się z silnika zasilanego z akumulatora. Większość z nich wyposażona jest w manetkę lub kontroler pozwalający wyregulować moc napędu, jak również włączyć i wyłączyć silnik.
Budowa roweru elektrycznego
1. Rama rowerowa
Podobnie jak rowery tradycyjne, wszystkie rowery elektryczne zaczynają życie od ramy o podobnej formie i funkcjach. Ramy rowerów elektrycznych projektuje się zazwyczaj trochę inaczej od standardowych w celu optymalizacji rozmieszczenia akumulatora i silnika.
2. Silnik
W silniku roweru elektrycznego mieszczą się części ruchome dodające Ci mocy podczas pedałowania. Podobnie jak w przypadku silników samochodowych, te w rowerach elektrycznych mogą się różnić mocą, masą, a także wydajnością. Chociaż na rynku dostępnych jest wiele marek silników do rowerów elektrycznych, większość jednośladów korzysta z jednego z dwóch najpopularniejszych rodzajów – montowanych centralnie (przy mechanizmie korbowym) lub w piaście.
Silnik montowany centralnie
Silniki centralne zamontowane są pośrodku roweru, przy mechanizmie korbowym, czyli w pobliżu pedałów. Dostępne są w wersjach o różnych mocach i cechują się niskim punktem ciężkości oraz płynną pracą przekładającą się na naturalniejsze wrażenia z jazdy.
Silnik w piaście
Silniki w piaście wbudowane są w piastę koła tylnego, w pobliżu przerzutki tylnej. Są zasadniczo bardziej przystępne i lżejsze niż modele z silnikami montowanymi centralnie, przy mechanizmie korbowym, dzięki czemu łatwiej znaleźć przystępny rower. Dlatego wystarczy, że wskoczysz na swoją maszynę i możesz od razu jechać.
3. Akumulator
Każdy silnik w rowerze elektrycznym czerpie energię z akumulatora. Te jednak różnią się znacznie pod względem rozmiaru, kształtu, położenia i pojemności. Liczba watogodzin akumulatora bezpośrednio wpływa na prędkość i dystans jazdy ze wspomaganiem.
4. Kontroler
Kontroler stanowi interfejs do obsługi roweru elektrycznego. Wyposażony jest w przyciski umożliwiające włączenie i wyłączenie układu napędowego, zmianę trybu wspomagania, a także przełączanie między ekranami wyświetlacza. Zależnie od zastosowanego w e-rowerze układu napędowego dostępnych może być więcej funkcji sterowania, na przykład wskaźnik naładowania, sterowanie oświetleniem, dodatkowe dane na temat jazdy, a także możliwe może być zastosowanie wbudowanego wyświetlacza.
5. Wyświetlacz
Wyświetlacz jest jak deska rozdzielcza roweru elektrycznego Standardowo pokazuje on poziom naładowania i aktualny tryb pracy, ale wiele oferuje dodatkowe funkcje, na przykład wskaźnik prędkości, dane z jazdy, śledzenie aktywności oraz tworzenie map jazdy. Wyświetlacz może być wbudowany w kontroler, jak i stanowić oddzielne urządzenie. Nawet smartfon może posłużyć za wyświetlacz.
Pora porozmawiać o technologiach i terminach
Język otaczający rowery elektryczne potrafi brzmieć zupełnie obco. Tutaj omówimy podstawowe terminy powiązane z rowerami elektrycznymi, dzięki czemu zyskasz na pewności zarówno na rowerze, jak i po zejściu z niego.
Elektryczne rowery miejskie i do fitnessu
Elektryczne rowery miejskie i do fitnessu umożliwiają wygodną jazdę w wyprostowanej pozycji, dzięki czemu dodają pewności i ułatwiają manewrowanie, co jest idealne podczas jazdy po ścieżkach rowerowych, szybkich dojazdów do pracy, jak i zwiedzania okolicy.
Elektryczne rowery szosowe
Szosowa kierownica i bardziej aerodynamiczna pozycja jazdy czynią z elektrycznego roweru szosowego idealny wybór do szybszej jazdy po szosach.
Rowery elektryczne MTB
Fruń na podjazdach i zachowaj siły na zjazd z elektrycznymi rowerami górskimi. Elektryczne rowery MTB zapewniają identyczną terenową sprawność jak tradycyjne rowery górskie, ale jednocześnie dodatkową moc ułatwiającą pokonywanie kilometrów i stromych podjazdów.